Authentieke ondernemers winnen.

Inspireren doe je met authenticiteit. Authenticiteit als element van inspirerend leiding geven en inspirerend ondernemen is al een paar jaar sterk in opkomst en neemt nu de eerste plaats in bij wat mensen als inspirerend ervaren in een ondernemer. Hoe kan je dit als ondernemer oppakken?

Stap 1: Beantwoord de vraag ‘Wie ben ik?’

Op het einde van je leven zal niemand je vragen waarom je geen president bent geworden. Ze zullen je wel vragen waarom je jezelf niet bent geworden. Je geeft mensen energie door jezelf te zijn en het beste van jezelf te geven. Daarvoor is allereerst nodig dat je jezelf kent. Je kent jezelf het beste, dat staat buiten kijf. Beantwoord voor jezelf eens de vraag: ‘Wie ben ik?’ Let op: niet ‘Wat ben ik?’ Dat is te makkelijk. De vraag naar wie je bent is een stuk moeilijker. Het vraagt erom dat je de meest wezenlijke kenmerken van jezelf weet te benoemen. Voor mij persoonlijk is dat bijvoorbeeld:

‘Ik benTom. Ik ben passie voor inspiratie, ik ben onblusbaar positief, ik ben dol op kansen, ik ben liefde voor mijn eiland, ik ben moedig leven en beschermen.’

Wat is jouw antwoord op wie jij bent? Schrijf het eens uit.

En ga daarna eens zitten met twee goede vrienden of vriendinnen en stel ze de vraag: ‘Wie ben ik, wat zijn mijn wezenskenmerken?’ Vergelijk wat zij ervan zeggen en wat jezelf hebt opgeschreven en verbeter daarmee als je dat wenst het beeld van jezelf.

Ziezo, de eerste en belangrijkste stap is gezet. Maar er is meer.

Stap 2: Beantwoord de vraag: ‘Wie wil ik zijn?’

Een van de leukste dingen van leven is veranderen. Iedereen kan het. Wat is de verandering die jij wilt? Denk daar over na, schrijf die verandering op, wordt die verandering, wees die verandering. Dit fundamenteel inzicht in het leven, dat dé manier om te worden wat je wilt is om het te zijn, komt van die beroemde kleine man Gandhi: ‘You have to be the change you want to see in the world.” Steuntje nodig om het te vinden? Stel je dan voor dat je geliefden na jouw overlijden om je kist staan en dat ze gaan vertellen wie jij was en wat jij hebt betekend. Wat wil je dat ze dan zeggen? Zorg dat je dat wordt.

Voeg wie je wilt zijn toe aan wie je bent. Dat ben jij. Dat is jouw authentieke persoonlijkheid.

Stap 3: Breng onder woorden wat jou inspireert.

Inspiratie is energie, sprankeling, het is wat jij aan het leven geeft. Hoe inspireer jij? Waardoor word jij geïnspireerd? Breng dat eens onder woorden. Schrijf het op met de beste woorden die je er voor kunt vinden. Praat erover met je geliefde, met je beste vriend(in), met je kinderen, met je personeel, met je klanten. Geef inspiratie een grotere rol in je leven in 2015 en je zult inspireren. En als je wilt checken of je inspireert hoef je alleen maar te kijken naar de ogen van de mensen met wie je praat. Aan de glinstering in de ogen herken je inspiratie.

Stap 4: Laat zien wie je bent en wat jou inspireert.
Aan de glinstering inde ogen herken je inspiratie.

Het is waardevol als de klanten in jouw bedrijf kunnen zien wat jou als ondernemer inspireert. Hang in je bedrijf de tekst op die jou inspireert of een typische uitspraak van jou, of hang een foto op van iemand of iets dat jou inspireert: laat jezelf zien. Het geeft karakter aan je tent. Zet op je website een filmpje van jezelf waarin je uitlegt wat jou inspireert. Waarom ben je jouw zaak begonnen? Wat is je droom? Wat betekent jouw persoonlijkheid voor de klant? Waar sta je voor? Klanten houden ervan als er karakter in een zaak zit. Als ze weten waarom de zaak is zoals die is en wat jij als ondernemer voor hen te bieden hebt. Maar je zaak persoonlijk. Dit type filmpjes zijn steevast de best bekeken pagina van een website van een onderneming.

Stap 5: Stimuleer medewerkers om hun grootste talent in te zetten voor de klant

Ieder van jouw medewerkers heeft eigen authenticiteit en een uniek talent. Je grootste fout als ondernemer kan zijn om te denken dat jouw authenticiteit voldoende is. Dat is het niet. Om een authentiek bedrijf te hebben zorg je dat de medewerkers en klanten jouw authenticiteit kennen en dat ook de medewerkers de kans krijgen om zichzelf te zijn. Inclusief het inzetten van hun grootste kracht. Maak dat maar eens het enige onderwerp van het volgende functioneringsgesprek: ‘Wat is jouw grootste talent en hoe kunnen we dat hier inzetten?’ Je zult zien wat een magistrale energie dat losmaakt bij je medewerkers. En durf vervolgens een filmpje van ieder van je medewerkers op je site te zetten met hun verhaal waarom ze bij jou werken. Dat is geloven in je zaak, dat is ondernemende inspiratie.